‘Gebruikersonderzoek als basis voor productverbetering’
In de minor User Experience Design (UXD) werken studenten Informatica van Inholland Haarlem zeven weken lang aan uitdagingen die door externe opdrachtgevers zijn aangedragen. “Nog te vaak worden systemen ontwikkeld die onvoldoende rekening houden met wat de gebruikers van die systemen écht nodig hebben”, aldus Eef Stavenuiter, één van de docenten die de minor begeleiden.
“Binnen User Experience Design vormen gebruikers, hun taken en doelstellingen het uitgangspunt voor het te ontwerpen systeem. Een passende applicatie is ‘gereedschap’ voor het vervullen van taken en functies en de studenten proberen alle facetten rond het gebruik van dat gereedschap te onderzoeken en, waar nodig, te verbeteren. Het werk van de studenten kan resulteren in bijvoorbeeld het verduidelijken van een gebruikersinterface, het toevoegen van nieuwe of herstructureren van bestaande functies of het verbeteren van procedures rond het gebruik van het product.”
De studenten gingen aan de slag met opdrachten op het gebied van zorg (in samenwerking met Medical Delta, Omring en Symphonic E-motion), de maakindustrie (TechValley en Bandall), VR/AR (TotalReality) en webtoegankelijkheid (Stichting Accessibility). Op de UXD markt werden hun proof of concepts gepresenteerd aan opdrachtgevers en medestudenten. Nymphaea Notschaele, ook één van de begeleidende docenten: “De studenten werken aan opdrachten met echte opdrachtgevers. Ze volgen daarbij een vaste werkwijze. Van dataverzameling en het benoemen van de hoofd- en deelvragen tot een experience map en het definiëren van persona’s. Vervolgens worden de verschillende ideeën uitgewerkt in de ideation-fase en verwerkt in een prototype.”
Diverse industrieën, diverse oplossingen
Enigszins onwennig, maar in vloeiend Engels, presenteert de eerste groep studenten hun oplossing voor de gebruikershandleidingen van TotalReality. Hoofdvraag voor deze groep was hoe deze instructies voor het in elkaar zetten en onderhouden van grote machines beter toegankelijk en gebruiksvriendelijk zouden kunnen worden. Student Ruben: “We hebben de AR-guidelines van Apple gebruikt om deze applicatie aan te passen. Je start de app met een qr-code en vervolgens hebben we het beeld zo overzichtelijk en simpel mogelijk gehouden. Zo zie je bij iedere stap maximaal vijf sub steps. Iedere stap die je afrondt, kleurt groen, zodat je ook kunt zien wat je nog moet doen.”
De opdrachtgever reageert enthousiast: “Jullie hebben mooi werk afgeleverd, het design is echt sterk verbeterd. Ik ben ook heel blij dat jullie een duidelijke workflow hebben ontwikkeld en met verfrissende ideeën zijn gekomen. Dat geeft aan dat jullie goed in de materie zitten. Wij gaan hiermee naar onze klant en doen volgend jaar graag weer mee met deze minor!”
Het bedrijf Bandall bouwt bundel- en banderollermachines om allerhande producten, van koekjes tot flessen shampoo, te verpakken. De studenten die voor dit internationale bedrijf aan de slag gingen, bogen zich onder andere over de vraag hoe de efficiëntie van de gebruikersinterface kan worden verhoogd voor zowel gebruikers als service-engineers. Zij voegden aan de bestaande applicatie onder andere een dashboard toe, creëerden nieuwe, meer herkenbare, iconen voor de internationale markt en maakten een nieuw ontwerp voor het inlogscherm. Ook hier is de opdrachtgever blij verrast met de ideeën die worden aangedragen, al vrezen zij dat de oplossingen de technische limiet van het bestaande systeem te boven gaan. “Onze software heeft beperkingen, dat is jammer. Maar deze denkrichting heeft zeker een meerwaarde.”
Muziektherapie
Van compleet andere orde is de oplossing die de derde groep studenten heeft bedacht voor Symphonic E-motion, een app die wordt gebruikt door muziektherapeuten om mensen met een beperking zelfstandig muziek te laten maken door middel van beweging en dans. Tot nu toe wordt de app alleen één op één, op locatie, gebruikt. De studenten kregen onder andere de opdracht om een methode te ontwerpen waarmee gebruikers ook op afstand met familie samen muziek konden maken. In de oplossing van de studenten kunnen gebruikers elkaar als ‘vriend’ toevoegen en via een microfoon ook met elkaar praten.
Student Sander: “We hebben nieuwe features toegevoegd waardoor de app veel breder kan worden ingezet. Onze ideeën komen voort uit de interviews die we hebben gedaan met gebruikers van de app en muziektherapeuten. Daar kwam uit naar voren dat zij vooral meer differentiatie wilden, meer levels om te spelen en verschillende tempi bijvoorbeeld. We denken dat deze features mensen met een beperking verder gaan helpen.”
De presentatie van deze groep levert applaus op. De opdrachtgever: “Wat ongelooflijk goed dat jullie je hebben verdiept in de praktijk. Jullie zijn veel verder gegaan dan de vraag die wij hebben gesteld en veel van jullie ideeën zijn zeer bruikbaar. En dat in vier weken tijd, ik vind het echt indrukwekkend. Dit geeft ons heel veel inspiratie, dank jullie wel!”
Blinden en slechtzienden
Bij de opdracht voor Accessibility.nl draait alles om de toegankelijkheid van internetdiensten voor blinden en slechtzienden. De organisatie werkt aan een inclusieve samenleving waarin alle mensen met of zonder beperking gelijkwaardig participeren. Veel bedrijven hebben nog te weinig kennis en aandacht bij de ontwikkeling van hun digitale producten en dienstverlening voor deze grote groep potentiële klanten.
De studenten van de minor ontwierpen een applicatie waarmee gebruikers, binnen en buiten de doelgroep, online kunnen rapporteren wanneer sites voor hen onvoldoende toegankelijk zijn. Daarbij hoeven zij de site niet te verlaten. Via een plug-in in de browser kan in een pop-up screen worden getoond op het scherm. Daarin kan de gebruiker feedback geven op de site. Achter dit systeem zit een dashboard, waar per website issues worden verzameld. Als die vervolgens worden opgelost, kan via het systeem een melding worden gestuurd over de voortgang.
De studenten ontwierpen ook een roadmap voor de invoering van het systeem. Eef Stavenuiter: “Deze groep heeft conceptueel goed werk verricht. Er zijn nog wat losse eindjes in het verhaal, maar de oplossing en denkrichting zijn goed.” De opdrachtgever is het met hem eens: “Dit heeft zeker meerwaarde voor ons. Er zijn genoeg bedrijven die de toegankelijkheid van hun sites belangrijk vinden. Zij snappen dat ook dat bijdraagt aan hun omzet.”
Leren van je ‘fouten’
De groep studenten die de laatste presentatie verzorgt, heeft gewerkt aan de toegankelijkheid van een applicatie waarmee fysiotherapeuten hun patiënten oefeningen kunnen voorschrijven ter bevordering van hun revalidatie. Het eindproduct dat zij presenteren is een goede aanzet, maar dient voor de afronding van de minor nog te worden verbeterd. Notschaele: “Ja, dit kan ook gebeuren. Deze groep moet nog even terug naar de tekentafel om tot een beter eindresultaat te komen. Ze zijn teleurgesteld en dat begrijp ik. Maar voor nu sluit het ontwerp onvoldoende aan op de vraag van de klant en de gebruikers. Deze groep krijgt uiteraard een nieuwe kans. We zijn ten slotte een opleidingsinstituut en studenten zijn hier om te leren, ook van de ‘fouten’ die ze bij hun eerste poging eventueel maken. We zien dus uit naar hun volgende iteratie.”
TechValley XR Demo Room
Voor TechValley werkten studenten aan beter toegankelijke en gebruiksvriendelijke instructies voor het assembleren en onderhouden van machines. Hun bevindingen worden nu onder andere toegepast in de TechValley XR-Demo Room, waar JOZ, Total Productivity en Rolan Robotics VR- en AR-oplossingen testen en doorontwikkelen in samenwerking met XR-specialist Total Reality. Een andere UXD studentengroep werkte tot grote tevredenheid van TechnoSpits Bandall aan een redesign van de Human Machine Interface van een van hun verpakkingsmachines.