Studenten Werktuigbouwkunde ontwikkelen oplossing voor maakbedrijf

‌‘Petje af. Dit was van A tot Z echt het werk van de studenten’

SAMAX Rail uit Wieringerwerf is gespecialiseerd in levering, montage en onderhoud van industriële railsystemen (kraanbanen). Het bedrijf wil een eenvoudig op afstand te bedienen en direct inzetbaar meetinstrument voor hun railprojecten. Directeur Martin Sanou klopte met deze vraag aan bij Inholland in Alkmaar. Derdejaars studenten Werktuigbouwkunde gingen met dit echte, actuele bedrijfsvraagstuk aan de slag. “Petje af hoe de studenten dit hebben gedaan. Dit was van A tot Z hun werk.”

De vraag van SAMAX Rail is een primeur. Voor het eerst werd een actuele opdracht van een TechnoSpitsen-bedrijf als projectopdracht bij de opleiding uitgevoerd. TechnoSpitsen is een netwerk van Noord-Hollandse bedrijven, dat de verbinding zoekt met elkaar en het onderwijs voor een toekomstbestendige maakindustrie. Voor het domein Techniek, Ontwerpen & Informatica (TOI) past de opdracht van SAMAX Rail bij het doel om onderzoeks- en projectopdrachten in het curriculum van de verschillende opleidingen te integreren. Studenten komen daarmee eerder en vaker in aanraking met actuele bedrijfsvraagstukken. Dat is niet alleen nuttig voor hun ontwikkeling als professional. Het is ook zeer motiverend om zo echt iets voor het werkveld te kunnen betekenen.

‌Mooie kans
Cock Heemskerk, lector Robotica bij Inholland, was nauw betrokken bij het project. Om te beginnen hielp hij inschatten welk type opdracht dit zou kunnen worden voor de studenten. “In dit geval ging het primair om een industriële toepassing en hadden de sleuteleisen vooral betrekking op werktuigbouwkundige ontwerpaspecten. Vanuit de opleiding Werktuigbouwkunde konden we zeker tot een oplossing komen. Door van de opdracht een ‘wedstrijd’ te maken tussen drie groepen studenten, ontstond een gezonde competitie voor het ‘beste’ ontwerp.”

Van idee tot werkende machine
“Elke projectgroep maakte een volledig ontwerp, Vanwege de kosten is een van de drie uitgekozen om als prototype te realiseren en dat is ons ontwerp geworden”, vertelt student Jeroen Jong. “Het resultaat is een op afstand bestuurbare trolley om op kraanrails metingen te verrichten. De trolley is in breedte verstelbaar. Daarmee is onze oplossing geschikt voor verschillende kraanrailsystemen. Het opbouwen van idee tot concept en uiteindelijk tot een werkende machine is niet alleen erg leuk maar ook heel leerzaam.”

‌Goede leerschool
Het opbouwen van de machine kende de nodige uitdagingen. Jeroen: “We zochten zelf de leveranciers voor onderdelen uit en hielden rekening met levertijden. Niettemin waren er wat problemen met de levering van enkele onderdelen.” Teamgenoot Zip Vork vult aan: “Door met bedrijven samen te werken, leer je snel hoe het in de praktijk gaat. Als je alles alleen maar op papier doet kom je daar nooit achter.” Directeur Martin Sanou van SAMAX Rail vindt dat een wijze les: “In het bedrijfsleven lopen dingen ook anders en komen er dingen te laat binnen, of de verkeerde dingen. Dit project is een goede leerschool en alles is helemaal goed gekomen!”

Praktijkkennis
Jeroen: “Tijdens de opleiding Werktuigbouwkunde leer je hoe je een ontwerpproces doorloopt. We hebben onze theoretische kennis bijvoorbeeld kunnen toepassen bij het bepalen van het motorvermogen en de overbrengingsverhouding. De opgedane kennis uit de opleiding kwam hierbij prima van pas.” Zip: “Je hoort vaak van mensen uit de praktijk dat studenten, op bepaalde vlakken, niet alles hebben meegekregen. Dat is binnen onze opleiding beter geregeld, mede dankzij de praktijkkennis van docenten.”

‌Inspirerend en leerzaam
Ook Cock Heemskerk bracht een schat aan praktijkervaring in. “Halverwege het project heb ik bijgedragen in de ontwerp-review, door kritische vragen te stellen en de studenten te wijzen op diverse technische aspecten. Leren samenwerken, vaak moeten presenteren, een ontwerp analyseren, onderbouwen en verdedigen, en uiteindelijk realiseren, bouwen en testen aan de hand van een ‘echte-wereld-probleem’. Dat is voor studenten zeer inspirerend en leerzaam. Maar ook voor de begeleiders!” Als het aan Cock ligt kunnen straks meer bedrijven uit de branche profiteren van dergelijke TOI-onderzoeks- en -projectopdrachten.

‘Petje af!’
Martin Sanou ervaart het als enorm waardevol dat studenten participeren in dergelijke projecten. “Petje af hoe de studenten dit hebben gedaan. Vaak zie je dat studenten iets bedenken en dat de mensen in de werkplaats het in elkaar moeten zetten, maar dit was echt van A tot Z hun werk. Echt leuk om te zien dat ze er werkelijk verstand van hebben. Ik heb nog meer casussen waarmee ik al een tijdje rondloop, daar zitten vast mooie werktuigbouwkundige uitdagingen bij waar studenten met een frisse blik een oplossing voor kunnen bedenken. Als het aan mij ligt: wordt vervolgd!”

SAMAX Rail B.V.

Wieringerwerf
Gespecialiseerd in levering, montage en onderhoud van industriële railsystemen (kraanbanen).

Andere testimonials

Total Productivity
Is Augmented Reality (AR) ook rendabel en efficiënt toepasbaar bij machines waarvan maar één exemplaar wordt gemaakt? Om dat te ontdekken heeft Total Productivity afgelopen jaar meegedaan aan de AR-pilot, die begeleid werd door TechValley partner Total Reality. Het werd...
Tetrix
Ondanks de hoge energieprijzen en inflatie blijft in de techniek de vraag naar medewerkers onverminderd groot. En dan vooral naar goed opgeleide mensen, die niet alleen weten wat er nu speelt binnen hun vakgebied, maar ook wat de nieuwste ontwikkelingen...
HGG Profiling Equipment B.V.
Wat hebben supertankers, achtbanen, de Maeslantkering van de Nieuwe Waterweg, het Wembley-stadion, London Eye en de reconstructie van het AZ-stadion gemeen? Er zitten staalconstructies in die gemaakt zijn met snijmachines van HGG. Die snijden metalen buizen, balken, kokers en andere...