Inmiddels maken al meer dan 1.000 technische bedrijven en ruim 54.000 werknemers gebruik van A+O’s online leeromgeving oZone. De oZone-modules zijn vooral bedoeld voor de scholing van leerlingen en werknemers op vmbo-, mbo- en hbo-niveau. Maar het Skillslab Noord-Holland zet modules rond het onderwerp Smart Industry nu ook voor technasiumscholen in.
“In 2022 zijn voor de Technohub Smart Suppliers twaalf oZone-modules ontwikkeld”, vertelt programmanager José Laan. “Het doel van die modules was om leidinggevenden en werknemers van toeleverende maakbedrijven in Noord-Holland kennis te laten maken met Smart Industry. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van cobots, om medewerkers bij hun werk fysiek te ontlasten. Of aan het gebruik van augmented reality ter ondersteuning van monteurs.” Daarbij werd gefocust op drie thema’s: mechatronica & industriële automatisering, service & onderhoud en constructie & bewerkingstechnologieën. “Per onderwerp zijn er door Tetrix Techniekopleidingen vier modules ontwikkeld, dus twaalf modules in totaal”, vertelt mede-programmamanager Sandra Verwey. “Al deze modules zijn voor alle A+O-bedrijven beschikbaar via de openbare oZone-bibliotheek.”
Nieuw samenwerkingsverband
Inmiddels is uit de Technohub Smart Suppliers een nieuw samenwerkingsverband voortgekomen, het Skillslab Noord-Holland. José: “Het Skillslab is een breed samenwerkingsverband van TechValley (een innovatienetwerk van 60 machinebouwers en hun toeleveranciers) en regionale opleiders. Het Roboticalab Zaandam, het Talland College en Tetrix Techniekopleidingen zijn hierbij als uitvoeringspartners betrokken.” Doel van het Skillslab is het versnellen van de kennismaking met nieuwe technologieën als robotica, Virtual Reality en Augmented Reality, vult Sandra aan. “Daarbij richten we ons niet alleen op medewerkers van maakbedrijven. Maar ook op docenten, mbo- en hbo-studenten en leerlingen uit het voortgezet onderwijs.”
Zelf aan de slag
Dat kennismaken met nieuwe technologieën gebeurt volgens José op een hele praktische manier. “We nodigen groepen van docenten, studenten en medewerkers van bedrijven uit voor drie activiteiten. Bij het Fieldlab Robotica krijgen ze uitleg over de technologieën. Vervolgens gaan ze bij Tetrix Techniekopleidingen er zelf mee aan de slag, bijvoorbeeld door te lassen met een Virtual Reality-bril. En tot slot gaan we naar een maakbedrijf dat een bepaalde technologie al gebruikt.” Ook de eerder voor oZone ontwikkelde modules rond Smart Industry worden ingezet als inhoudelijke ondersteuning bij dit project, vertelt ze. “De oZone-modules bieden een hele goede eerste oriëntatie. En zijn dus zowel voor de bedrijven als voor het onderwijs erg interessant.”
Carrière in de techniek
Maar het Skillslab richt zich inmiddels niet meer alleen op medewerkers van bedrijven en studenten, maakt Sandra duidelijk. “Via de Stichting Technasium hebben we contact met het technasiumnetwerk Noord-Holland. Met drie scholen (het Damstede College, OSG Hoorn en het Jan Arentsz College) lopen er al pilotprojecten.” Leerlingen van die scholen werken 10 weken lang aan een project, dat door een bedrijf uit de regio is aangedragen. Sandra: “Het zijn allemaal echte, actuele vraagstukken die te maken hebben met nieuwe technologieën. Denk bijvoorbeeld aan het op afstand bedienen van een hijskraan. Of het maken van een navigatiesysteem voor stalrobots. Ook bij deze projecten voor de leerlingen maken we dankbaar gebruik van de oZone-modules over Smart Industry. Alles uiteindelijk met het doel om ook deze leerlingen te enthousiasmeren voor een studie en carrière in de techniek. Want zij zijn immers de potentiële werknemers van de toekomst.”