“Hé, hoe gaat het nu met je?”
Hoe AI en Large Language Models zoals ChatGPT kunnen worden ingezet ter ondersteuning van servicemonteurs
In het project ‘De Virtuele Servicemonteur’ werkt TechValley samen met de Hogeschool van Amsterdam aan een techplatform dat real-time sensor data en bedrijfsdata (zoals machinedocumentatie en servicerapporten) kan omzetten in relevante informatie voor operators en servicemonteurs. Dit project wordt financieel ondersteund vanuit de European Digital Innovation Hub (EDIH).
In het Maintenance Lab van de Hogeschool van Amsterdam zijn inmiddels werkende proefopstellingen gerealiseerd van TechValley bedrijven Ijskoud/FreezerData, Boon Edam en EKB. In deze opstellingen wordt artificial intelligence (AI) gecombineerd met een interactieve chat-interface op basis van Large Language Models (LLM), zoals ChatGPT. Hiermee kunnen operators, servicemedewerkers en monteurs in ‘gesprek’ gaan met het systeem. Met het doel dat zij op basis van alle beschikbare digitale kennis problemen kunnen diagnosticeren én storingen op afstand -dus wereldwijd- kunnen oplossen.
Om de ontwikkelde proof of concepts verder te valideren en om meer TechValley bedrijven in de gelegenheid te stellen om hiermee aan de slag te gaan en voorop te lopen, worden dit jaar meerdere user cases ontwikkeld op dit thema.