Op 21 juni verzamelt een groep studenten, docenten en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven zich in het Innovatielab van Inholland voor een bijzonder evenement. Studenten Werktuigbouwkunde uit het 3e jaar, die deelnemen de minor Industriële Automatisering, sluiten hun minor af met een presentatie van hun werk aan het aanwezige publiek. Deze presentaties markeren het hoogtepunt van een mooie samenwerking tussen de studenten, waarbij ze in groepjes werkten aan uitdagende opdrachten van regionale machinebouwers en het lectoraat Robotica.
Elk groepje ontwierp een machine of machinedeel. De vijf opdrachtgevers voor dit project waren: het lectoraat Robotica van Inholland, Handicare Trapliften uit Heerhugowaard. ZTI uit Tuitjenhorn, JASA Packaging uit Alkmaar en JOZ uit Westwoud. Het lectoraat Robotica vroeg om een oplossing voor het snoeien van perenbomen, terwijl ZTI op zoek was naar een methode om aardbeien te ontkronen. JASA Packaging had behoefte aan een machine om ronde groenten in de bekende verspakketten van supermarkten te plaatsen. JOZ zocht naar een robot voor het inmeten van koeienstallen en Handicare had een oplossing nodig voor het assembleren van onderdelen voor trapliften.
Studenten demonstreren het eerste prototype van de machine voor Handicare
De studenten werden geconfronteerd met verschillende uitdagingen, zoals de productaanvoer en de kwetsbaarheid van producten. Ondanks deze moeilijkheidsfactoren toonden de studenten vastberadenheid. De studenten die werkten aan de opdracht voor JASA Packaging en Bakker uit Barendrecht waren enthousiast over de ervaring van het werken met echte opdrachtgevers en het zien dat hun ontwerpen daadwerkelijk tot leven komen. Ze benadrukten hoe motiverend het was om tastbare resultaten te zien en verbeteringen aan te brengen in hun werk. Ze spraken de wens uit om vaker aan dergelijke opdrachten te werken, omdat het hen stimuleerde tot dieper nadenken en creativiteit.
De studenten zijn vanaf februari bezig met de ontwikkeling van hun machine. Het Innovatielab is de plek waar veel van hen te vinden zijn. De juiste materialen, apparatuur en ondersteuning zijn hier aanwezig. Hier kunnen ze maken, testen, verbeteren en leren van elkaar. Er ontstaan hechtere banden onderling, omdat de samenwerking intensief is. De ontwikkeling als professional krijgt hierdoor goed vorm. Tussentijds hebben zij in april hun prototypes gepresenteerd aan medestudenten, opdrachtgevers en docenten.
Studenten demonstreren het prototype van de aardbei-ontkroonmachine voor ZTI
Docent Rob van Leeuwen, die samen met zijn collega’s deze minor heeft opgezet voor de studenten Werktuigbouwkunde, toont zich tevreden over de eerste resultaten van deze nieuwe aanpak. Hij merkt dat de studenten een andere benadering van de problemen toonden en serieuzer te werk gaan, omdat ze oplossingen moeten bedenken voor reële problemen. Van Leeuwen benadrukt dat de studenten in staat moeten zijn om via gesprekken met opdrachtgevers het probleem en de vereisten helder en volledig te begrijpen. Dit vraagt een andere inzet en betrokkenheid dan het oplossen van een fictieve casus op papier. Hij is ervan overtuigd dat deze ervaring hen helpt bij hun ontwikkeling tot professionals.
Het TechValley Fieldlab is medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.