Menu
PITCHEN VANUIT STUDENTENKAMERS VOOR MACHINEBOUWERS

‌“Is iedereen online?” Zeven weken lang werkten 28 vierdejaarsstudenten Informatica in de minor User Experience Design (UXD) aan hun designerskills. Van de zeven groepen bogen drie zich de laatste vier weken over de user interface van geavanceerde machines. Deze opdrachten werden ingebracht door HGG, JASA en JOZ, drie bij TechValley aangesloten Noord-Hollandse machinebouwers. Wie had tijdens de kick-off op 2 maart gedacht dat de studenten hun resultaten zouden presenteren vanuit hun eigen studentenkamers?
In alle drie de projecten van TechValley gaat het over het helpen van gebruikers in de omgang met complexe machinerie door het ontsluiten van informatie, het geven van overzicht en inzicht en het verlagen van de leercurve. Gebruikers moeten primair met hun taak bezig zijn, niet met hun ‘gereedschap’. Na een aantal kleine opdrachten is het tijd voor het grote werk. “De studenten werken aan opdrachten van echte opdrachtgevers”, vertelt Nymphaea Notschaele, een van de docenten die de minor heeft begeleid. In eerste instantie vanuit het Citylab Haarlem, gevestigd in de Haarlemse Waarderpolder. “Toen dat niet meer mocht, zijn de studenten vanuit hun eigen locaties met elkaar aan de slag gegaan. Ik ben er trots op dat ze zich snel hebben weten aan te passen en de projecten professioneel hebben afgerond.”

Veilige bediening
De studenten volgen een vaste werkwijze. Van dataverzameling en het benoemen van de hoofd- en deelvragen tot een experience map en het definiëren van persona’s. Vervolgens worden de verschillende ideeën uitgewerkt in de ideation-fase en verwerkt in een prototype. “We hebben veel contact gehad met onze opdrachtgever. De dag na de kick-off zijn we op bezoek geweest in Wieringerwerf”, vertelt student Lennart die samen met Rohan, Bob en Mats de snijmachine van HGG onder de loep nam. “Onze opdracht was het om de user interface van de RPC1200 aan te passen zodat de operators meer ondersteuning ondervonden bij het nemen van beslissingen en het uitvoeren van acties en zo de machine veilig en foutloos kunnen bedienen.” 

Meer contrast
Joey Beukema van HGG is tevreden met het eindresultaat. “Het is zeer professioneel en van hoge kwaliteit. Tussendoor hebben ze duidelijke voorstellen gepresenteerd. Onze feedback daarop hebben ze goed verwerkt. Sterker nog, waar mogelijk kwamen ze met alternatieven. Ja, deze mannen waren heel communicatief en proactief.” Zijn collega Mike Jongejan kan dat alleen maar beamen. “De hele user interface is simpeler geworden. De stappen die de operators moeten volgen zijn heel duidelijk. Wat mij ook aanspreekt, is dat ze met het gebruik van kleur het contrast hebben vergroot. En door het gebruik van onze huisstijl lijkt dit ontwerp op onze andere producten.”

Boerenverstand
De prioriteit van de directeur van JOZ, producent van mestrobots, lag sinds de corona-uitbraak bij de bedrijfsvoering. “Daarom hebben we, met zijn toestemming, direct contact gelegd met de dealer en een van de boeren die de mestrobot gebruikt.” Een slimme zet van studenten Djordi, Marco, Thijs en Thomas. Net zo slim als het prototype dat ze online presenteren, want dat ziet er volgens docent Eef Stavenuiter goed uit: "Een belangrijke doelstelling was het om de brei aan data die de mestrobots produceren te vertalen in een user interface waarbij veehouders en dealers duidelijker inzicht hebben in de status van hun door hen gebruikte of geleverde robots. Met jullie voorstel kan de veehouder nu zelf besluiten om bepaalde kleine reparaties te doen aan zijn robot. Zo is de robot snel weer productief. Onder het kopje predictive maintanance kan ook de dealer nu vooraf bij de klant aangeven dat bepaalde onderdelen van de robot aan vervanging toe zijn. De vormgeving van jullie app ondersteunt daarnaast ook nog eens de logica van de gebruikersinterface. Prima gedaan zo." De presentatie is overigens opgenomen zodat de directeur deze op een later tijdstip kan terugkijken.

Gelijk gebruiken
Van snijmachines via mestrobots naar verpakkingsmachines. De derde groep, bestaande uit René, Job, Wilmar en Silvan, heeft te maken met meerdere gebruikers: operator, chef en technicus. “De operators zijn vaak onervaren, minder geschoold of seizoensarbeider. Zij moeten in korte tijd een complexe machine adequaat leren bedienen." Joost Breed van JASA, de producent van de verpakkingsmachine, is dan ook blij verrast dat het de studenten - met kleuren, symbolen en waarschuwingen - gelukt is iedereen de machine te laten bedienen. “Veel van onze operators spreken de taal niet. Door te kiezen voor icoontjes hoeven we geen teksten te vertalen. Wat ik ook fijn vind, is dat als er ergens een probleem is, bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal dat bijgevuld moet worden, dit bovenaan je scherm komt te staan. Zo weet je gelijk waar je prioriteit ligt.” Zijn collega Marleen Bakker-Snoek vindt het daarnaast handig dat deze error-meldingen in een afwijkende kleur zijn weergegeven. “Ook hoe je het probleem vervolgens oplost staat stap voor stap vermeld. Ondanks dat het gaat om veel parameters is het helder, overzichtelijk.” Als het aan Joost en Marleen ligt, wordt deze user interface gelijk in gebruik genomen. Een groter compliment dan dat kan je als student niet krijgen.‌

Complexe machines voorzien van een adequate gebruikersinterface

Abdellah Ezzerari
Programmamanager‌
Edith Helsdingen
Projectondersteuner
José Laan
Projectleider
Sandra Verweij
Projectleider
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
‌Bergerweg 200
‌1817 MN Alkmaar‌
072 519 57 74
info@nhn.nl